مختارات
الرئيسية / جمال و موضة / خبيرة التجميل شيريهان حلمي تكتب : 10 أخطاء شائعة عند وضع المكياج وكيفية تجنبها

خبيرة التجميل شيريهان حلمي تكتب : 10 أخطاء شائعة عند وضع المكياج وكيفية تجنبها

قبل أى شئ أؤكد على أن الأبتسامة والثقة بالنفس هى سر جاذبية المرأة وتعطى انطباع شديد بالجمال ، والمعروف أن كل البنات تحب المكياج لكن يجب أن تعرف كيف تستخدمة بالطريقة الصحيحة ، لأن المكياج سلاح ذو حدين لو تم وضعه بالطريقة السليمة يبرز معالم وجمال الوجة ، وإذا تم استخدامه بدون معرفة مقاييس وجهنا وكيف نستحدمه صح يكون الشكل بالنهاية غير سليم.
يجب أن نعرف الأخطاء بالمكياج لتجنب مساؤه وده هنشرحه بطريقة سهلة وبسيطة ..
1received_1588978818073714
لازم تتعرفى على نوع بشرتك لأن من الأخطاء الشائعة يكون نوع البشرة دهنى ونشترى كريم اساس للبشرة الجافة فتكون النتيجة لمعان رهيب بالوجه وعدم ثبات كريم الأساس طول فترة المناسبة فلكل بشرة لها كريم اساس مخصص ليها.
على أصحاب البشرة الدهنية لازم يختاروا كريم اساس خالى من الزيوت وأصحاب البشرة الجافة بيكون فيها نسبة زيوت علشان تعادل البشرة
2

اختيار كريم اساس افتح من لون بشرتك من الأخطاء الشائعة والنتيجة لون البشرة يتغير لرمادى أو بيكون الوش زى الطحين ، لو حصل واشتريتى كريم الأساس الفاتح ممكن تجيب بودر اغمق من لون بشرتك لتعادلى الدرجة وتكون مناسبة ومن الأفضل بالبداية شراء كريم اساس بنفس لون بشرتك لو حبيتى تغيرى لون بشرتك كنوع من التغير يكون اغمق درجة أو افتح درجة.
3
أخطاء اختيار الكونسيلر خافي عيوب الهالات تحت العين فى بنات بتشتري فاتح جدا ظنين أنة هيخفى الهالات الغامقة بالعكس تماما الألوان الفاتحة بتشوف ما تحتها فتفاجئ البنات أن اللون قلب على رمادي وستكون شبة عيون الباندا لكن الصحيح اختيار اغمق من درجة بشرتك لون بيج داخل فية نسبة برتقالي لإخفاء الهالات الغامقة.
4received_1588978808073715
أحمر الخدود فى بنات بتبتدى وضعه من جانب الأنف وترجع للتجاة الأذن ده من الأخطاء الشائعة فسيكون النتيجة الخدود محمرة جدا ، الصحيحة من اتجاه الأذن لاتجاة الأنف لكن تنظر فى المراية والفرشة تقف لحد تحت ننى العين وده بطريقة دائرية ولو حصل وخدودك احمرت اوى ، من الأخطاء تمسحيها بمنديل هتحمر اكتر لكن الصح بنفس سفنجة أو فرشة كريم الأساس طبطبى على خدودك هتتفاجئي بالنتيجة كل الزيادة من الون الأحمر هيقل جدا.
5
فى بنات تستخدم تحديد الحواجب بلون غامق ده بيدى وشك انطباع حاد فلازم نختار لون افتح من شعرك بدرجة أو اتنين لو لون شعرك اسود نضع لون بنى غامق ، ابتعدى تماما عن رسم الحواجب باللون الأسود وممكن نعالج الخطأ ده بوضع بودرة أو ماسكرا بنى غامق.
6received_1588978864740376
لو حبيتى تعملى فوليوم الشفايف فى بنات بتكبر الشفايف بلون فاتح لازم تبتدى بتحديد خارج الشفايف بلون غامق مش اكتر من 2 مل وابتدى ملء فراغات كامل الشفايف بلون مطابق للون شفايفك وابتدى بوضع الروج المفضل ليكى هتحس بفرق.
7
وبالنسبة للبنات اللى تضع ألوان ظلال للعين لازم تدمجى حدوده كويس جدا علشان يدى مظهر ناعم ولكل لون بشرة ليها الألوان المناسبة ليها لازم تتعرفى عليها وتكتشفيها وكل ما تدمجى الألوان وتكون متداخلة اكثر يكون شكل احترافي راقي.
8
البنات اللى عيونها صغيرة ابتعدى عن كحل العين الأسود نهائى لو حبيتى ممكن على منبت الرموش السفلية ومن الداخل لون فاتح بالعين هتحس أن عيونك وسعت.
9received_1588978848073711
فى بنات كتير بتفرط فى استخدام أحمر الخدود على مناطق غير صحيحة بالوجه مثل الدقن والأنف والجبهة وده من الأخطاء الشائعة جدا والاستعمال الزائد منة يمنع تنفس البشرة وزيادة جفافها.
10
وبالنسبة للبنات اللى بتستسهل وتستخدم الكونسيلر للوجة بتظن أنه بيخفى عيوب البشرة بشكل أقوى من الفاونديشن بيزيد من تشقق البشرة وزيادة الجفاف أيضا لأنه بطبيعة الكونسيلر ملمسه أكثر سمكا من كريم الأساس فيساعد على سد المسام وتراكم الدهون بصورة اسرع و البشرة من التنفس فيبدو شكلها الوجة ملطخ وغير انيق.received_1588978951407034received_1588978854740377

received_1588978948073701

تعليقات الفيس بوك

تعليقات الفيس بوك

عن ELkebar-admin

مجــلة الكبـــار .. مجــلة اقتصــادية شــهرية تعد ملتقى الخــبراء وقــادة الــرأي في المجــال الاقتصــادي , ونافــذة رجــال الأعمــال والمســتثمرين على المشــروعات الاقتصــادية التي تهدف إلى عــرض ومناقشــة القضــايا الاقتصــادية المصــرية والعربيــة والدوليــة بأســلوب موضــوعي وأمــانة صحفيــة وتقديــم الخدمــات الاســتثمارية والبنــكية والتجــارية لقطــاعات المجتمــع .

اضف رد

لن يتم نشر البريد الإلكتروني . الحقول المطلوبة مشار لها بـ *

*

هذا الموقع يستخدم Akismet للحدّ من التعليقات المزعجة والغير مرغوبة. تعرّف على كيفية معالجة بيانات تعليقك.